Aktualności

23-05-2017

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Elektroakustycznej „Musica Electronica Nova”

W tym roku 8. edycję festiwalu zainaugurował 19 maja koncert John Zorn i Orkiestra. Finał tegorocznej edycji Musica Electronica Nova to minimaraton muzyki elektroakustycznej w Narodowym Forum Muzyki.

8. Festiwal Musica Electronica Nova

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Elektroakustycznej „Musica Electronica Nova” prezentuje w szerokim zakresie najnowszą muzykę elektroakustyczną. Festiwal powstał w 2005 roku, od razu zdobywając Wrocławską Nagrodę Muzyczną. Kolejna edycja została wyróżniona przez „Politykę” i „Tygodnik Powszechny” jako jedno z najciekawszych wydarzeń sezonu 2007. Festiwal kierowany jest przede wszystkim do młodych odbiorców poszukujących nowych wartości brzmieniowych. Łączy różne nurty muzyki elektronicznej, studyjnej i live z muzyką instrumentalną, teatrem i sztuką video.

W tym roku 8. edycję festiwalu zainaugurował 19 maja koncert John Zorn i Orkiestra.

Wykonawcy: David Fulmer – dyrygent, Chris Otto – skrzypce, Ikue Mori – komputer i elektronika, Bill Frisell  – gitara, IRCAM Computer Music Design – Sébastien Naves, NFM Filharmonia Wrocławska

Finał tegorocznej edycji Musica Electronica Nova to minimaraton muzyki elektroakustycznej, w ramach którego będziemy wspominać pionierów i pionierki tej dziedziny sztuki, a także spoglądać w przyszłość, ku nowym perspektywom. Główny kuratorem AKUSMA FORUM jest Michał Mendyk, który podzielił wieczór na pięć sekcji.

B U R U N D A N G A to nowa praca Anny Zaradny, jednej z czołowych polskich kompozytorek muzyki elektroakustycznej i artystek dźwiękowych XXI w., współautorki eksperymentalnej rewolucji, jaka dokonała się na rodzimej scenie niezależnej na przełomie stuleci. Utwór ma w dorobku artystki charakter przełomowy ze względu na powierzenie wiodącej roli – zarówno w wymiarze materiałowym, jak i symbolicznym – głosowi ludzkiemu, a mówiąc konkretniej: kobiecemu. Głos w B U R U N D A N G A to narzędzie nie tylko komunikacyjne, lecz także magiczne – mające moc realnego przekształcania rzeczywistości. Owa ekspresja kobiecych energii – nieartykułowanych, transgresywnych, momentami nieznośnych – poddana zostaje jednocześnie restrykcji, stłumieniu, co odzwierciedla faktyczny układ sił w szerokim kontekście społeczno-kulturowym. Bunt w obronie własnej tożsamości wyrażony jest więc poprzez odgłosy fizjologicznego procesu wdechu, napędza go energia niesiona przez powietrze pomiędzy zgłoskami, dźwiękami, frazami. Czy wrażenie niekończącego się bezdechu, niemożności wydania artykułowanego, nieskrępowanego komunikatu udzieli się wrocławskiej publiczności?

Obecna wersja B U R U N D A N G A to pierwsza prezentacja utworu, stereofoniczny szkic rozbudowanej wielokanałowej kompozycji, która zrealizowana zostanie w 2017 r. w słynnym sztokholmskim Studiu EMS. Program sesji uzupełni wybór wcześniejszych, opublikowanych w latach 2008–2016 elektroakustycznych prac Anny Zaradny, które łączy dominacja wyrafinowanego syntetycznego materiału brzmieniowego oraz wiodąca formotwórcza rola wielowarstwowych, rozwijanych procesualnie faktur.

Program:

http://www.nfm.wroclaw.pl/musica-electronica-nova-2017/calendar

John Zorn & Symphony Orchestra w NFM

Podczas koncertu inauguracyjnego posłuchamy przede wszystkim utworów amerykańskiego kompozytora Johna Zorna, w tym europejskiego prawykonania jego dzieł.

Contes de Fées (1999)
Nawiązujący do tradycji wielkich koncertów skrzypcowych utwór jest porywającym i dramatycznym popisem dla solisty i orkiestry, skomponowanym w formie romantycznej fantazji. Zainspirowane osobą Josepha Cornella i napisane wkrótce po śmierci matki Johna Zorna dzieło to prawdziwy emocjonalny powerhouse.

Suppôts et Suppliciations (2012)
Zainspirowany późnymi pismami Antoine’a Artauda utwór powstał w ciągu sześciu bardzo intensywnych tygodni w lipcu i sierpniu 2012 r.; kompozytor pracował nad nim także przez cały wrzesień tego samego roku. Według Johna Zorna był to rodzaj transu – tworzył on po osiemnaści godzin dziennie.  Kompozycja charakteryzuje się niezwykłą atmosferą i zdaniem twórcy jest jedną z najniezwyklejszych, jakie kiedykolwiek stworzył. Zorn traktuje orkiestrę jako duży zespól kameralny złożony z osiemdziesięciu solistów, z których każdy ma w utworze swój jaśniejszy, osobisty moment. Punktem odniesienia była dla kompozytora twórczość jego bohaterów, za których uważa Ivesa, Cartera i Varèse’a

Wykonawcy:

David Fulmer – dyrygent

Chris Otto – skrzypce

Ikue Mori – komputer i elektronika

Bill Frisell – gitara

Sébastien Naves – projektant muzyki komputerowej IRCAM

Luca Bagnoli – inżynier dźwięku IRCAM

NFM Filharmonia Wrocławska

Program:

Elżbieta Sikora (1943)

Sonosphère III. Symfonia Wrocławska na orkiestrę i elektronikę (2017) **

Sonosphère IV. Symfonia Wrocławska na orkiestrę i elektronikę  (2017) **

Witold Lutosławski (1913–1994) Interludium (1989)

***

John Zorn (1953)

Oviri na pięć instrumentów dętych, dwie perkusje, gitarę elektryczną oraz elektronikę – prawykonanie europejskie

Contes de Fées – koncert skrzypcowy (1999) *

Suppôts et Suppliciations na orkiestrę (2012) *

Czytaj więcej